ΤΕΛΙΚΑ, η εποχή που η στάθμη της θάλασσας θα ανέβει καλύπτοντας ολόκληρη τη Γη έφτασε πολύ νωρίτερα από ό,τι θα περίμενε κανείς. Ευτυχώς, δεν πρόκειται για τον πραγματικό κόσμο, αλλά για το έργο που διαφημίστηκε ως το μεγαλύτερο κατασκευαστικό εγχείρημα στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Η κατασκευή των τεχνητών νησιών ξεκίνησε τον Σεπτέμβρη του 2003. Επτά χρόνια μετά, από τα 300 νησιά, 100% έτοιμο είναι μόλις ένα, όπου και έχει κτιστεί μία (ακόμη) έπαυλη για τον ίδιο τον σεΐχη Μπιν Ρασίντ, τον ηγέτη του Ντουμπάι. Ολα τα υπόλοιπα θυμίζουν το λαϊκό γνωμικό περί παλατιών στην άμμο.
Παρά τις προσπάθειες των μηχανικών και τους εκατοντάδες τόνους χώματος που έχουν πέσει στην παράκτια περιοχή, η επέλαση της θάλασσας μοιάζει αδύνατον να εμποδιστεί. Σύμφωνα με την πρώτη έρευνα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, τα νησιά διαβρώνονται διαρκώς και το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ποτέ!
Πτώση τιμών
Προβλήματα στην κατασκευή του «Κόσμου» διαφάνηκαν για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2009. Λόγω της κρίσης, οι τιμές των ακινήτων που επρόκειτο να κατασκευαστούν πάνω στα νησιά έπεσαν κατακόρυφα και το σύνολο του έργου κρίθηκε εξαιρετικά ασύμφορο. Λίγο καιρό μετά, οι πρώτες αναφορές για διάβρωση των νησιών διαψεύστηκαν, την περασμένη εβδομάδα όμως μια νέα έρευνα για την πορεία του έργου ήρθε να επιβεβαιώσει τις «Κασσάνδρες».
Η εταιρεία Penguin Marine, που έχει αναλάβει τις θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ των νησιών, παρουσίασε έκθεση ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, η οποία αποδεικνύει την αδυναμία κατασκευής των νησιών. Μάλιστα, στηριζόμενη στην επιστημονικά τεκμηριωμένη έρευνα, η εταιρεία ζητά να αποδεσμευτεί από το πανάκριβο συμβόλαιο που έχει υπογράψει με την κυβέρνηση του Ντουμπάι και το θέμα θα λυθεί στα δικαστήρια.
«Ο ‘‘Κόσμος’’ δεν έχει πεθάνει, δυστυχώς αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε κώμα. Προβλήματα υπάρχουν, όμως πρόκειται για έργο με ορίζοντα ολοκλήρωσης δέκα ετών, το οποίο θα ολοκληρωθεί», απάντησε επισήμως η Nakheel, η κατασκευαστική εταιρεία του εμιράτου, δίχως όμως να πείθει κανέναν.
Σήμερα, το πρόβλημα είναι ορατό διά γυμνού οφθαλμού και τα τεχνητά νησιά θυμίζουν γιγαντιαία σακιά από άμμο, ατάκτως ερριμμένα στη θάλασσα, τα οποία σε καμία περίπτωση δεν έχουν την ευστάθεια για να υποστηρίξουν την κατασκευή κτιρίων. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα νησιά βυθίζονται στη θάλασσα. Οι έρευνες δείχνουν ότι η βύθιση είναι μεγαλύτερη μέρα με τη μέρα», ανέφερε εκπρόσωπος της Penguin Marine.
Σε περίπτωση που το δικαστήριο αποφασίσει υπέρ της αποζημίωσης της εταιρείας θαλάσσιων μεταφορών, αυτό θα σημάνει καταστροφή για το κάτι παραπάνω από φιλόδοξο έργο της μετάλλαξης ολόκληρης της ακτής του Ντουμπάι. Αυτή τη στιγμή, έτοιμος είναι μόνο ο «Φοίνικας Τζουμεϊρά», μια επέκταση της ακτής μήκους πέντε χιλιομέτρων, όπου έχουν ήδη εγκατασταθεί πολυτελή ξενοδοχεία.
Η εντυπωσιακή κατασκευή, όμως, αποτελεί μόλις ένα μικρό ποσοστό από το «Σύμπαν του Ντουμπάι». Εκτός από τον «Κόσμο», οι Αραβες έχουν σχεδιάσει και προγραμματίσει την κατασκευή άλλων τριών μεγαλύτερων «φοινίκων», μίας... ημισελήνου και ενός ακόμη αρχιπελάγους τεχνητών νησιών στο σχήμα του ηλιακού συστήματος.
Δίχως άλλο, το σχέδιο ξεπερνά κάθε φαντασία. Με τον κατασκευαστικό «οργασμό» που επικρατούσε στο Ντουμπάι μέχρι και την περίοδο που ξέσπασε η παγκόσμια οικονομική κρίση, προφανώς κανείς δεν έδωσε τη δέουσα προσοχή στις πραγματικές διαστάσεις των τεχνητών νησιών που έχουν σχεδιαστεί. Κι αν τα πετροδολάρια μοιάζουν αρκετά για να σώσουν τον «Κόσμο» από τα οικονομικά χρέη, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι μπορούν να τον σώσουν και από τη θάλασσα...
Η κατάρα των αγοραστών
ΜΙΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ, μία πολυετής φυλάκιση και μια τεράστια οικονομική τρύπα έχουν ήδη αφήσει τη σφραγίδα τους στο επαπειλούμενο κολοσσιαίο κατασκευαστικό φιάσκο του Ντουμπάι. Ο Ιρλανδός μεγιστάνας του κλάδου των ακινήτων Τζον Ο’Ντόλαν ήταν ο πρώτος που αγόρασε ένα τεχνητό νησί, αυτό που αναπαριστούσε την πατρίδα του την Ιρλανδία, έναντι 38,6 εκατ. δολαρίων.
Τον Μάρτιο του 2009, ο επιχειρηματίας αυτοκτόνησε, καθώς οι εταιρείες του κατέρρεαν λόγω χρεών. Εταιρείες ακινήτων είχε στην ιδιοκτησία του και ο Σαφί Κουράσι, Βρετανός αραβικής καταγωγής που αγόρασε τη Βρετανία του «Κόσμου», έναντι 60 εκατ. δολαρίων. Από πέρυσι το καλοκαίρι, ο Κουράσι βρίσκεται στη φυλακή, λόγω ακάλυπτων επιταγών.
Τα κατασκευαστικά προβλήματα και η παγκόσμια πτώση στις τιμές των ακινήτων δεν αφήνουν κανένα περιθώριο αισιοδοξίας. Τα χρέη της Dubai World, της κρατικής εταιρείας που ελέγχει και τις κατασκευές, υπολογίζονται σε 25 δισεκατομμύρια δολάρια.
real.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου